ISU-ISU DALAM PENDIDIKAN KHAS
-    KEMUDAHAN     INFRASTRUKTUR 
ü  Bangunan (Sempit) 
ü  Alatan kurang dan tidak sesuai 
ü  Kaedah Stesen tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna. 
ü  Tiada bangunan / tidak mencukupi 
2.     KEMUDAHAN PERKHIDMATAN 
ü  Program Pendidikan Khas jauh (tidak banyak) 
ü  Pengangkutan 
ü  Pembantu 
ü  Kekurangan Guru Terlatih
3.    RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN (RMT) DAN PROJEK SUSU SEKOLAH  (PSS) 
ü  Peruntukkan mengikut bilangan pendaftaran murid normal 
ü  Pendaftaran murid Pendidikan Khas berasingan 
4.    KETUA JABATAN (PROGRAM INTEGRRASI) SIKAP PENTADBIRAN / PENGURUSAN 
ü  Tidak ambil tahu hal ehwal kelas Pendidikan Khas 
ü  Peruntukan PCG disalahgunakan 
ü  Kurang memberi sokongan dan kerjasama
5.     KELUARGA MALU MENGAKUI ANAK ISTIMEWA 
ü  Menyimpan / menyorok anak di rumah 
ü  Takut pandangan masyarakat 
ü  Maklumat berkaitan golongan kurang upaya tidak banyak
6     PROGRAM INKLUSIF 
ü Murid dimasukkan ke kelas normal tetapi tidak dapat mengikut pelajar seusia jadi murid akan timbul perasaan rendah diri. 
ü Guru kelas normal kurang membantu dan memberi tumpuan lebih pada murid    normal 
ü  Murid tidak dapat membuat semua latihan dan ujian diberi.
7.    BANTUAN ONE-OFF 
ü Tiada arahan khusus pecahan untuk murid istimewa. Terserah kepada pihak pentadbiran. 
ü Penyalahgunaan 
ü Seorang murid : RM ???? 
ü Diberi kepada waris tetapi disalahgunakan untuk tujuan lain dan bukannya  untuk anak-anak. 
8.    MASALAH GURU 
ü Excapizam = Lari dari tempat bertugas 
ü Guru tidak berminat 
ü Pandangan negetif guru kelas normal / Peranan guru biasa 
ü Penglibatan guru bukan Melayu kurang 
ü Tekanan guru Pendidikan Khas 
ü Kursus tidak mencukupi
9.         PERUNTUKAN PCG 
ü Tidak mencukupi 
ü Pecahan peruntukan  sepatutnya lebih banyak 
10.       KERJAYA 
ü Ke manakah arah murid istimewa selepas tamat sekolah? 
ü Kerja dengan kerajaan , swasta atau sendiri. 
ü Tiada Sijil Khas diberi
11.       PENDIDIKAN WAJIB. 
            -           Anak istimewa wajib didaftarkan di sekolah apabila 
                      mencapai umur 7 tahun. Denda 
            -           Kurang maklumat / Pengetahuan / Kesedaran Pendidikan Khas 
            -           Akta Pendidikan Khas1996 [Seksyen 41 (1), 41 (2) , 41 (3)] 
            -           Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas 1997) 
12.       PRA SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS. 
            -           Murid berusia 5 dan 6 Tahun belum berupaya mengurus diri. 
            -           Persediaan guru
            -           Persediaan ibu bapa
13.       POLISI PEMILIHAN DAN PENEMPATAN MURID 
            -           Akuan Pegawai Perubatan 
            -           Kad OKU 
            -           Lampiran ‘A’ ke JPN (Pengesahan Penempatan)
14.       LAYANAN BIROKRASI DALAM PENGURUSAN / PENGENDALIAN 
-           Layanan perubatan hospital 
            -           Layanan Jab.Kebajikan Masyarakat  Temujanji 
15.       MASYARAKAT TIDAK PERIHATIN / PASIF 
            -           Tidak mahu membantu golongan istimewa dari segi tenaga /
                      kewangan dll kerana mengganggap itu adalah tanggungjawab
                      Jab.KebajikanMasyarakat dan keluarga tersebut sendiri. 
            -           Mengganggap golongan istimewa hanya menambah masalah 
            -           Tidak mahu bantu ringankan masalah 
            -           Tidak ada rasa simpati / empati 
            -           Maklumat berkaitan golongan kurang upaya tidak banyak 
16.       RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU (RPI) 
            -           Menambah beban kerja guru selain senarai semak dll
            -           Bilangan murid yang ramai akan menyukarkan guru membuat 
                          penilaian 
17.      Elaun                   
            -        Elaun intensif untuk guru: RM????      Tidak memadai 
             -          Elaun untuk murid          :    RM  ???
 18.       KAEDAH STESEN 
             -          Kelas yang sempit tidak dapat menjalankan kaedah stesen. 
             -          Cuma dapat buat sudut-sudut tertentu mengikut 
                      mata pelajaran. 
19. KEPENTINGAN TERAPI 
            -           Terapi Air 
            -           Terapi Berkuda 
            -           Terapi Muzik 
            -           Terapi Seni Suaian 
            -           Terapi Pertuturan 
20.       TEKNOLOGI SOKONGAN. 
            -           Kemudahan Teknologi Maklumat 
            -           Kemudahan Bilik Snoozelen 
            -           Kemudahan Komputer
            -           ‘One Stop Centre’