Kurikulum sekolah di Brunei

Bagaiman Kurikulum Sekolah disusun?

 

a. Ciri-Ciri Kurikulum:

  • Berasaskan bidang-bidang dan hasil-hasil pembelajaran
  • Merangkumi 8 bidang pembelajaran:

    • Bahasa
    • Matematik
    • Sains
    • Sains Sosial & Kemanusian
    • Kesenian & Kebudayaan
    • Teknologi
    • Pendidikan Agama Islam dan Melayu Islam Beraja
    • Pendidikan Jasmani & Kesihatan

  • Pelbagai kombinasi mata pelajaran daripada 8 bidang pembelajaran
  • Kurikulum yang sama (common curriculum) yang bermula dari peringkat rendah (Tahun 1 hingga Tahun 6) hingga peringkat menengah (Tahun 7 hingga Tahun 8)
  • Menekankan kemahiran-kemahiran asas (essential skills):

    • Kemahiran berkomunikasi (celik huruf : membaca dan menulis, mendengar, dan bercakap)

    • Kemahiran mengira
    • Kemahiran Sains dan ICT
    • Kemahiran penyelesaian masalah (berfikir dan kreativiti)
    • Kemahiran bekerja dan belajar
    • Kemahiran pengurusan diri dan berdaya saing (keusahawanan)
    • Kemahiran berinteraksi/perhubungan sosial
    • Kemahiran fizikal
    • Kemahiran estetika
    • Lain-lain kemahiran abad ke-21 dalam Digital Age Literacy

  • Penyerapan nilai-nilai teras dan sikap:

    • Keyakinan dan harga diri
    • Menghargai dan memahami perasaan orang lain
    • Berdikari
    • Toleransi dan hormat menghormati
    • Penyayang, prihatin dan sensitif
    • Integriti
    • Cintakan negara
    • Bertakwa
    • Berdaya Saing (Competitive)
    • Siapsiaga
b. Peringkat Persekolahan dan Perkembangan Pelajar

Apa yang dicapai di setiap peringkat persekolahan?

 

 


Apakah mata-mata pelajaran yang ditawarkan dalam SPN21?

c. Mata-mata pelajaran yang ditawarkan dari Tahun 1 hingga Tahun 10/11

  1. Tahun 1 hingga Tahun 3

  2. Semua pelajar DIWAJIBKAN mempelajari semua mata pelajaran teras dan semua mata pelajaran wajib seperti yang tersenarai di bawah ini:

     

    A. MATA PELAJARAN TERAS B. MATA PELAJARAN WAJIB
    Bahasa Melayu Pengetahuan Ugama Islam
    English Language Pendidikan Jasmani
    Mathematics Kokurikulum
    Science Seni Kreatif dan Teknologi
    • Modul 1: ICT
    • Modul 2 : Lukisan dan Reka Bentuk
    • Modul 3 : Muzik dan Drama

  3. Tahun 4 hingga Tahun 6

  4. Semua pelajar DIWAJIBKAN mempelajari semua mata pelajaran teras dan mata pelajaran wajib seperti yang tersenarai di bawah ini:

    A. MATA PELAJARAN TERAS B. MATA PELAJARAN WAJIB
    Bahasa Melayu Pengetahuan Ugama Islam
    English Language Pendidikan Jasmani
    Mathematics Kokurikulum
    Science Social Studies
    Seni Kreatif dan Teknologi
    • Modul 1: ICT
    • Modul 2 : Lukisan dan Reka Bentuk
    • Modul 3 : Muzik dan Drama
    • Melayu Islam Beraja

  5. Tahun 7 hingga Tahun 8

  6. Semua pelajar DIWAJIBKAN mempelajari semua mata pelajaran teras dan mata pelajaran wajib di samping salah satu mata pelajaran elektif seperti yang tersenarai di bawah ini:

    A. MATA PELAJARAN TERAS B. MATA PELAJARAN WAJIB C. MATA PELAJARAN ELEKTIF
    Bahasa Melayu Pengetahuan Ugama Islam Bahasa Arab
    English Language Melayu Islam Beraja French
    Mathematics Pendidikan Jasmani Mandarin
    Science Kokurikulum  
    Social Studies
    Business and Technology
    • Modul 1 : Science and Technology (D&T, Home Economics, Agriculture)
    • Modul 2 : ICT
    • Modul 3 : Commercial Studies
    • Modul 4 : Music & Art

  7. Tahun 9 hingga Tahun 10/Tahun 9 hingga Tahun 11

  8. (Program Pendidikan Menengah General)
    Semua pelajar DIWAJIBKAN mempelajari 4 mata pelajaran teras, 3 mata pelajaran wajib dan sekurang-kurangnya 2 daripada mata pelajaran elektif seperti yang tersenarai di bawah ini:

    A. MATA PELAJARAN TERAS JENIS PENILAIAN
    Bahasa Melayu BC GCE PERINGKAT ‘O’
    English Language
    Mathematics
    Science*
    Physics / Chemistry / Biology / Combined Science
    B. MATA PELAJARAN WAJIB JENIS PENILAIAN
    Melayu Islam Beraja PENILAIAN KENDALIAN SEKOLAH (SBA)
    Pendidikan Jasmani
    Kokurikulum
    C. MATA PELAJARAN ELEKTIF JENIS PENILAIAN
    Kesusasteraan Melayu BC GCE PERINGKAT ‘O’
    English Literature
    Bahasa Arab
    French
    Mandarin
    Additional Mathematics
    Physics
    Chemistry
    Biology
    Pengetahuan Ugama Islam
    Geography
    History
    Economics
    Principles of Accounts
    Art & Craft
    Music
    Design and Technology
    Computer Studies / ICT
    Food and Nutrition

    * Pilih sekurang-kurangnya satu daripada mata pelajaran Science

  9. Tahun 9 hingga Tahun 11

  10. (Program Pendidikan Menengah Applied)
    Semua pelajar DIWAJIBKAN mempelajari 4 mata pelajaran teras, 4 mata pelajaran wajib dan sekurang-kurangnya 2 atau lebih daripada mata pelajaran elektif seperti yang tersenarai di bawah ini:

    A. MATA PELAJARAN TERAS JENIS PENILAIAN
    Bahasa Melayu BC GCE PERINGKAT ‘O’
    English as A Second Language (E2L) IGCSE
    Mathematics (0580) IGCSE
    Combined Science BC GCE PERINGKAT 'O'
    B. MATA PELAJARAN WAJIB JENIS PENILAIAN
    Pengetahuan Ugama Islam PENILAIAN KENDALIAN SEKOLAH (SBA)
    Melayu Islam Beraja
    Pendidikan Jasmani
    Kokurikulum
    C. MATA PELAJARAN ELEKTIF JENIS PENILAIAN
    Geography BC GCE Peringkat 'O’
    Travel and Tourism IGCSE
    Commercial Studies BC GCE Peringkat 'O’
    Development Studies (0453) IGCSE
    Commerce BC GCE Peringkat 'O’
    Accounting IGCSE
    Food & Nutrition IGCSE
    Business Studies IGCSE
    Art and Design IGCSE
    Art (6010) BC GCE Peringkat 'O’
    Drama IGCSE
    Music IGCSE
    Design and Technology IGCSE
    Computer Studies BC GCE Peringkat 'O’
    Information Technology IGCSE
       
    Fashion and Fabrics BC GCE Peringkat 'O’
    Agriculture BC GCE Peringkat 'O’
    Physical Education IGCSE

 


Blogged with the Flock Browser

struktur sistem pendidikan di Brunei

1. Struktur Sistem Pendidikan
Struktur Sistem Pendidikan

 

 

*Tekan di sini untuk mendapatkan satu imej yang lebih besar
Apakah perbezaan sistem pendidikan sekarang dengan SPN21?

a. Perbezaan Di Segi Gelaran Kelas/Darjah Dan Penilaian/Peperiksaan Awam

 

 

*Tekan di sini untuk mendapatkan satu imej yang lebih besar
b. Perbezaan Di Segi Tempoh Persekolahan

 

 

*Tekan di sini untuk mendapatkan satu imej yang lebih besar

 

Dalam sistem sekarang, semua pelajar mengikuti Program Pendidikan Menengah 5 tahun (3 tahun di menengah bawah dan 2 tahun menengah atas) sebelum menduduki peperiksaan BC GCE Peringkat ’O’

Dalam SPN21
  • pelajar-pelajar akan mengikuti Program Pendidikan Menengah 4 tahun atau Program Pendidikan Menengah 5 tahun di peringkat menengah sebelum menduduki peperiksaan BC GCE Peringkat 'O' atau kelulusan yang sebanding
  • semua pelajar akan mengikuti kurikulum yang sama selama dua tahun (Tahun 7 dan Tahun 8)
  • selepas Tahun 8, pelajar-pelajar akan disalurkan ke program berikut:

    • Program Pendidikan Menengah General (Tahun 9 hingga 10 atau Tahun 9 hingga 11)
    • Program Pendidikan Menengah Applied (Tahun 9 hingga 11)


Lain-lain program yang disediakan untuk pelajar-pelajar dalam SPN 21 ialah:

  • Program Pendidikan Khusus
    Program ini adalah bagi pelajar yang berbakat/berkecerdasan tinggi dalam bidang akademik tertentu seperti sains dan matematik atau berkebolehan dalam muzik dan seni atau berkebolehan dalam bidang sukan

  • Program Pendidikan Berkeperluan Khas

    Program ini adalah bagi pelajar yang:
    • kurang penglihatan dan pendengaran
    • mempunyai tantangan mental
    • mempunyai tantangan fizikal
    • mempunyai kesukaran pembelajaran yang spesifik

 

Bolehkah pelajar yang terpilih mengikuti Program Pendidikan Menengah 4 Tahun bertukar mengikuti Program Pendidikan Menengah 5 Tahun dan sebaliknya?
  • Pelajar yang terpilih mengikuti Program Pendidikan Menengah 4 tahun boleh bertukar untuk mengikuti Program Pendidikan Menengah 5 tahun atau sebaliknya tetapi tertakluk kepada pencapaian pelajar dan syarat yang dikenakan
Blogged with the Flock Browser

pendidikan khas di singapura

Special Education in Singapore

Introduction

The education of children with disabilities is provided in special education (SPED) schools. As at January 2009, there are 20 SPED schools run by Voluntary Welfare Organisations (VWOs) receiving funding from the Ministry of Education (MOE) and the National Council of Social Service (NCSS). The SPED schools run different programmes catering to distinct disability groups of children who are unable to benefit from mainstream schooling.

Special education is also available at other privately run schools and foreign system schools.

Aims

SPED schools provide customised educational programmes and training for different disability groups. The programmes are aimed at developing the potential of pupils and helping them to be independent, self-supporting and contributing members of society. Individualised Educational Plans (IEPs) are drawn up for all pupils. Besides receiving classroom instructions conducted by their teachers, pupils also receive help and training from paramedical professionals such as psychologists, speech therapists, occupational therapists, physiotherapists and social workers.

The general mission of SPED schools is to provide the best possible education and training to children with special needs so as to enable them to function optimally and integrate well into society.

Special Education: Education Path

Education Landscape
Educational Pathways for Children with Special Needs
Printable Version (393kb .pdf)

Pupils who are able, sit for the Primary School Leaving Examination (PSLE). If successful, they leave SPED schools to continue their education in mainstream secondary schools. These pupils attend regular classes and follow the curriculum of mainstream schools. Special resource teachers are deployed to designated mainstream secondary schools to assist these pupils.

Hearing Impaired (HI) pupils who communicate using sign language, can opt to attend one of 2 designated secondary schools:

  • Balestier Hill Secondary School
  • Boon Lay Secondary School

Visually Handicapped (VH) pupils from the Singapore School for the Visually Handicapped (SSVH) who pass the PSLE can choose to attend one of the designated schools for the visually handicapped as listed below:

  • Ahmad Ibrahim Secondary School
  • Bedok South Secondary School
  • Clementi Woods Secondary School
  • Dunearn Secondary School

The above schools have additional support including resource teachers to help visually handicapped pupils cope with the curriculum.

Pupils who are unable to continue their education in secondary schools will proceed to one of the training centres or workshops run by VWOs. Such training equips them with the necessary skills for employment. Those who are able are placed in open employment whilst those who require more supervision attend production sheltered workshops or work activity centres.

List of Special Education Schools

As at January 2009, there are 20 SPED schools run by Voluntary Welfare Organisations (VWOs). The SPED schools run different programmes catering to distinct disability groups of children.

School    Address    Contact Information    Disability Groups   
AWWA School 11 Lorong Napiri
Singapore 547532
Tel: (65) 6511 5280
Fax: (65) 6511 5281
Multiple Disabilities; Autism
Canossian School No.1 Sallim Road
Singapore 387621
Tel: (65) 6749 8971
Fax: (65) 6749 8976
Hearing Impairment; Autism
Chaoyang School 18 Ang Mo Kio Ave 9
Singapore 569767
Tel: (65) 6456 6922
Fax: (65) 6456 2030
Intellectual Disability; Autism
Delta Senior School 20 Delta Avenue
Singapore 169832
Tel: (65) 6276 3818
Fax: (65) 6276 5608
Intellectual Disability
Eden School 101 Yuan Ching Road
Singapore 618653
Tel: (65) 6265 7400
Fax: (65) 6265 9400
Autism
Fernvale Gardens School 7 Fernvale Road
Singapore 797635
Tel: (65) 6481 6697
Fax: (65) 6483 2631
Intellectual Disability; Autism
Grace Orchard School 35 Boon Lay Avenue
Singapore 649962
Tel: (65) 6264 4600
Fax: (65) 6264 4655
Intellectual Disability; Autism
Katong School 900 New Upper Changi Road
Singapore 467354
Tel: (65) 6445 8027
Fax: (65) 6445 6313
Intellectual Disability
Lee Kong Chian Gardens School 802 Margaret Drive
Singapore 149311
Tel: (65) 6473 8332
Fax: (65) 6473 4776
Intellectual Disability; Autism
Metta School 30 Simei St 1
Singapore 529949
Tel: (65) 6788 5800
Fax: (65) 6788 5507
Intellectual Disability; Autism
Pathlight School 5 Ang Mo Kio Ave 10
Singapore 569739
Tel: (65) 6459 9951
Fax: (65) 6459 3397
Autism
Rainbow Centre - Margaret Drive School 501 Margaret Drive
Singapore 149306
Tel: (65) 6472 7077
Fax: (65) 6475 9739
Multiple Disabilities; Autism
Rainbow Centre - Yishun Park School 15 Yishun Street 61
Singapore 768548
Tel: (65) 6482 2592
Fax: (65) 6482 2593
Multiple Disabilities; Autism
Singapore School for the Deaf 227 Mountbatten Road
Singapore 397998
Tel: (65) 6345 6765
Fax: (65) 6345 9095
Hearing Impairment; Autism
Lighthouse School 51 Toa Payoh Rise
Singapore 298106
Tel: (65) 6250 3755
Fax: (65) 6250 5348
Visual Impairment; Autism
Spastic Children’s Association School Cerebral Palsy Centre,
65 Pasir Ris Drive 1
Singapore 519529
Tel: (65) 6585 5639
Fax: (65) 6585 5635
Physical Disability
St Andrew’s Autism School 15 Guillemard Crescent, Singapore 399910
Tel: (65) 6345 2377
Fax: (65) 6447 0717
Autism
Tanglin School 143 Alexandra Road
Singapore 159924
Tel: (65) 6475 1511
Fax: (65) 6472 0408
Intellectual Disability
Towner Gardens School 1B Lengkong Lima
Singapore 417557
Tel: (65) 6446 2612
Fax: (65) 6243 7498
Intellectual Disability; Autism
Woodlands Gardens School 30 Woodlands Ring Road #01-01
Singapore 737883
Tel: (65) 6468 0566
Fax: (65) 6468 2142
Intellectual Disability; Autism

Privately-run Special Education Schools

Foreign System Schools that provide Special Education

  • Dover Court Preparatory School

    Teaching in Special Education Schools

    If you are interested to teach in a Special Education (SPED) school, you may contact the school directly. SPED teachers are employees of the SPED schools.

    NIE offers the Diploma in Special Education (DISE). It is a one year full time programme and is offered only for teachers already teaching in SPED schools. The SPED schools take care of course expenses, and work out the corresponding service conditions. The school will advise regarding application procedures and dates.


Blogged with the Flock Browser

kemahiran abad ke-21 di brunei

Apa Dia SPN21?

SPN 21 adalah singkatan nama bagi Sistem Pendidikan Negara Abad ke-21 yang telah diluluskan oleh Kementerian Pendidikan. Sistem ini membawa beberapa perubahan besar dalam pendidikan di negara ini.

Bila SPN21 Dilaksanakan?

Secara berperingkat-peringkat:

  • Peringkat peralihan (interim/transition stage) dilaksanakan pada tahun 2008 bagi pelajar Tahun 7 (kumpulan pelajar yang lulus PSR 2007)
  • Di peringkat rendah akan dilaksanakan pada tahun 2009 iaitu bagi pelajar Tahun 1 dan Tahun 4
  • Pelaksanaan SPN 21 sepenuhnya di peringkat rendah pada tahun 2011
Kenapa Sistem Pendidikan perlu berubah?

Tujuan SPN 21 adalah untuk:

  • Memenuhi keperluan-keperluan dan cabaran-cabaran perkembangan pembangunan ekonomi dan sosial abad ke-21
  • Merealisasikan Visi dan Misi Kementerian Pendidikan
  • Menyediakan kemahiran-kemahiran abad ke-21
  • Memenuhi tema-tema strategik sepertimana digariskan dalam Pelan Strategik Kementerian Pendidikan (2007-2011)

 

Rasional perubahan adalah berasaskan kepada:

  • Wawasan Brunei 2035

    Menjelang 2035, kita berhasrat menjadikan Negara Brunei Darussalam dikenali di seluruh dunia dengan:
    • Rakyat yang berpendidikan, berkemahiran tinggi dan berjaya
    • Kehidupan rakyat yang berkualiti tinggi
    • Ekonomi yang dinamik dan berdaya tahan

  • Lapan (8) Hala Tuju Dasar dalam Strategi Pendidikan, Wawasan Brunei 2035
  • Melaksanakan misi pendidikan dengan lebih sempurna iaitu ’untuk memberikan pendidikan yang menyeluruh bagi mencapai potensi yang penuh bagi semua’
  • Rujukan kepada sistem-sistem pendidikan dan kurikulum luar negara
  • Mempertingkatkan pencapaian pelajar terutama dalam 3 mata pelajaran teras iaitu English Language, Mathematics dan Science
  • Meningkatkan peratus kemasukan pelajar ke peringkat pendidikan tinggi dari 14% hingga mencapai 30%
  • Menanai dan meningkatkan penguasaan pelajar dalam Bahasa Melayu
  • Penyelidik-penyelidik tempatan dan yang didatangkan khusus dari luar negeri telah mengenalpasti ruangruang khas yang memerlukan perubahan dalam Sistem Pendidikan Negara
Apakah faedah SPN 21?

 

  • Penekanan terhadap pembangunan sahsiah (character building)
  • Tiada penahanan dari Tahun 1 hingga Tahun 10/11 (kecuali dalam kes pelajar yang mempunyai kedatangan kurang dari 85%)
  • Pelbagai saluran pendidikan disediakan hingga ke peringkat pengajian tinggi
  • Pelbagai pilihan program pendidikan mengikut kecenderungan, keperluan dan kebolehan pelajar
  • Peluang mengikuti Program Pendidikan Menengah 4 tahun atau Program Pendidikan Menengah 5 tahun sebelum menduduki peperiksaan Brunei-Cambridge General Certifi cate of Education (BC GCE) peringkat ’O’
  • Kurikulum yang berterusan dan berkesinambungan (continuous and seamless) dari Tahun 7 hingga Tahun 10/11
  • Peluang untuk memperolehi kemahiran asas teknikal dan vokasional dan perdagangan yang berguna dalam pelbagai kerjaya mahupun perusahaan sendiri
  • Peluang untuk mengikuti pendidikan teknikal dan vokasional di peringkat pengajian tinggi
  • Menyediakan pendidikan untuk pelajar berkeperluan khas
  • Program Pendidikan Khusus bagi pelajar yang berkecerdasan tinggi dan berbakat
  • Peluang untuk memperolehi kemahiran yang boleh digunapakai dalam pasaran kerja di peringkat global (marketable skills)
  • Meningkatkan pencapaian pelajar
  • Meningkatkan piawaian nasional dengan menanda aras (benchmarking) dengan piawaian antarabangsa
  • Meningkatkan tahap keberkesanan pengajaran dan pembelajaran

Blogged with the Flock Browser

masrery learning

Mastery learning


Anxiety Arousal Flow Control Relaxation Boredom Apathy Worry Enlarge image

Mastery Learning is an instructional method that presumes all children can learn if they are provided with the appropriate learning conditions. Specifically, mastery learning is a method whereby students are not advanced to a subsequent learning objective until they demonstrate proficiency with the current one.

Mastery learning curricula generally consist of discrete topics which all students begin together. Students who do not satisfactorily complete a topic are given additional instruction until they succeed. Students who master the topic early engage in enrichment activities until the entire class can progress together. Mastery learning includes many elements of successful tutoring and the independent functionality seen in high-end students. In a mastery learning environment, the teacher directs a variety of group-based instructional techniques, with frequent and specific feedback by using diagnostic, formative tests, as well as regularly correcting mistakes students make along their learning path.

Teachers evaluate students with criterion-referenced tests rather than norm-referenced tests.

Mastery learning has nothing to do with content, merely on the process of mastering it, and is based on Benjamin Bloom's Learning for Mastery model, with refinements made by Block. Mastery learning may be implemented as teacher-paced group instruction, one-to-one tutoring, or self-paced learning with programmed materials. It may involve direct teacher instruction, cooperation with classmates, or independent learning. It requires well-defined learning objectives organized into smaller, sequentially organized units. Individualized instruction, has some elements in common with mastery learning, although it dispenses with group activities, in favor of allowing more able or more motivated students to progress ahead of others and maximizing teacher interaction with those students who need the most assistance.

Blogged with the Flock Browser

    Followers